Za Vitalom Mestinje je eno najuspešnejših let doslej
Gospodarstvo
Tipografija

»Z vsemi kupci dobro sodelujemo, odpirajo se tudi tuji trgi. Če bo šlo tako naprej, bo tudi letos poslovanje odlično. S posodobitvami proizvodnje bomo povečali produktivnost, kar pomeni, da se bomo lahko prijavili na večje razpise trgovcev v regiji in sosednjih državah.« Tako pravi Mira Močnik, direktorica podjetja Vital Mestinje. Omenjena gospodarska družba se že več kot 60 let posveča proizvodnji brezalkoholnih pijač. Podjetje, ki je jeseni 2020 dobilo novega lastnika, družbo Plasta iz Šentruperta na Dolenjskem, proizvaja izdelke lastne blagovne znamke Frupi in brezalkoholne pijače trgovskih blagovnih znamk. Lani je izdelalo 8,5 milijona litrov brezalkoholnih pijač, v letošnjem letu bo proizvodnjo predvidoma povečalo še za približno 30 odstotkov. Iz proizvodnega obrata v Mestinju v občini Šmarje pri Jelšah bodo tovornjaki po državi in čez meje torej odpeljali 11,3 milijonov litrov sadnih sokov, sadnih pijač, ledenih čajev, energijskih pijač, bio sirupov in vod z okusi.

 

Ker so proizvodne zmogljivosti podjetja zapolnjene, mora slednje trenutno zavračati dodatna povpraševanja. Da bi zmogljivost povečalo še za polovico, načrtuje nakup nove polnilne linije. Ko je bilo podjetje v lasti nekdanjih lastnikov, ni imelo zelene luči za vlaganja. S prihodom novega lastnika so se odprla vrata za razvoj in naložbe. Vital Mestinje sicer ostaja samostojna pravna oseba in ima še vedno svojo nabavo, prodajo, proizvodnjo, svoje finance in svoj laboratorij. »Še vedno sami skrbimo zase, nihče ne prihaja z vrečo denarja. Bistvena sprememba je, da od prevzema naprej pod okriljem sedanjega lastnika vsako leto posodobitvam proizvodnje namenjamo približno pol milijona evrov. Letos je potrjen načrt vlaganj v vrednosti 700 tisočakov,« je pojasnila direktorica.

Izjemna rast prihodkov

V letih 2020, 2021 in 2022 so prihodki od prodaje znašali okoli tri milijone evrov. Kot zelo zahtevno obdobje je Močnikova izpostavila predlansko leto, saj so se takrat izjemno dvignile cene energentov, tudi za 500 odstotkov. Lani so prihodki znašali približno pet milijonov evrov, kar je 43 odstotkov več v primerjavi z letom prej. Dobiček je znašal skoraj 300 tisočakov. Direktorica pravi, da gre za velik preskok, ki so ga v tej gospodarski družbi zelo veseli. »Bistveno smo povečali prodajo, cene surovin so se ustalile, prav tako cene elektrike, čeprav je slednja še vedno petkrat dražja kot je bila pred podražitvijo. Nekaj prihrankov smo dosegli s svojo sončno elektrarno. K uspešnemu poslovanju je prispevalo to, da smo prevzeli del poslov naše sestrske družbe Dana.«

Usmerjeni v trgovske blagovne znamke

Vital Mestinje se posveča predvsem polnjenju brezalkoholnih pijač trgovskih blagovnih znamk. Po besedah Močnikove kupci vse bolj posegajo po tovrstnih izdelkih, zato je njihova prodaja stabilna ter cenovno in količinsko zadovoljiva.

Podjetje je pod svojo blagovno blagovno znamko Frupi obdržalo le sirupe in sadne pijače. Paradni konj je sadni sirup malinovec, ki ima že 60-letno tradicijo, njegova prodaja predstavlja pet odstotkov celotne prodaje izdelkov lastne blagovne znamke. Zanimivo je, da so nekoč ljudje sirup Frupi včasih lahko naročili celo v gostilnah, kjer so jim ga natočili s posebno merico. V Prekmurju so se zelo radi osvežili tako, da so malinovec zmešali z mineralno vodo. Močnikova si želi, da bi se ta nostalgična tradicija vrnila nazaj v gostilne. Vesela je, da se potrošniki nasploh znova odločajo za nakup sirupov, kar je pomembno tudi z vidika ogljičnega odtisa. Iz enega litra sirupa si lahko namreč z vodo iz pipe pripravijo sedem litrov pijače.

Nekoč odkup kozjanskih bobovcev

Dolgoletni slogan blagovne znamke Frupi se glasi »Sadje, ki teče«. Močnikova včasih sliši kakšno posplošeno opazko, da v brezalkoholnih pijačah ni veliko sadja. To pripisuje temu, da potrošniki še vedno ne ločijo izrazov, ki opredeljujejo sadni delež. »Sadje je lahko v različnih oblikah. Mi uporabljamo sadne koncentrate, ki nastanejo, ko predelovalci sadje, na primer jabolka, pomaranče, maline ali ribez stisnejo in iz sadja izparijo vodo. Sadni koncentrat ni ekstrakt, to je treba strogo ločiti,« je pojasnila. Dodala je, da so najvišji sadni deleži v stoodstotnih sadnih sokovih, nekoliko manjši so v nektarjih, glede na delež sadnega deleža pa nato sledijo sadne pijače in napitki.

Podjetje Vital Mestinje je v preteklosti odkupovalo tudi do pet tisoč ton kozjanskih jabolk letno. Kupovalo je večinoma bobovec, ki sicer obrodi vsako drugo leto, vendar je bilo pridelka dovolj, da ga je stisnilo in predelalo v jabolčni koncentrat. Ker so se sadovnjaki izrodili in jih mladi rodovi niso pomlajevali, danes ni več na voljo dovolj tovrstnega sadja. »Pred leti smo želeli kupiti domača jabolka, da bi lahko naredili vsaj deset ton koncentrata, a tudi to ni bilo mogoče,« je izpostavila Močnikova. Podjetje, ki ga vodi, sedaj jabolčni sadni koncentrat kupuje na Poljskem. Pomarančni koncentrat kupuje v Braziliji, Španiji in Grčiji, malinov koncentrat uvaža iz Srbije.

Foto: Nik Jarh

Mira Močnik: »Zelo veliko izdelkov smo že ukinili, pa tudi nadomestili. Včasih smo bili preveč napredni pri uvajanju kakšnega nove izdelka, trg pa zanj še ni bil zrel in naših idej ni sprejemal. Sedaj imamo okoli 110 izdelkov. Nabor vsako leto na novo pregledamo, izločimo izdelke, ki se slabo prodajajo, in dodamo kakšno novost.«

 

 

Preberite več v Novem tedniku

 
 

Sledite nam