Po brutalnem padcu ponovna rast
Prodaja slovenskih dobaviteljev avtomobilski industriji je od leta 2015 do 2019 nenehno rasla. V letu 2020 so se podjetja, enako kot celotna evropska avtomobilska industrija, zaradi pandemije koronavirusa soočila z izjemnim padcem naročil (na nekaterih področjih tudi do 70 odstotkov) in prodaje v prvi polovici leta. Čeprav so bile napovedi glede doseganja letnih načrtov prodaje sredi leta izjemno pesimistične in je bilo stanje negotovo, se je že v jesenskem času to močno popravilo. Kot pravi Tanja Mohorič, direktorica Slovenskega avtomobilskega grozda, je bil odboj hiter predvsem zaradi velike prilagodljivosti in zanesljivih dobaviteljskih verig. Tako se je proizvodnja že do konca leta 2020 vrnila na raven pred pandemijo in se letos celo povečuje.

Podjetja in ustanove znanja, ki delujejo na področju avtomobilske industrije, so povezani v Strateško razvojno inovacijsko partnerstvo, ki deluje pod okriljem Združenja za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije (GZS). Strateško partnerstvo je tako tudi ključni povezovalec vseh, ki delujejo na področju mobilnosti, in v letu 2021 združuje več kot sto članov. Njihovi prihodki presegajo 10 milijard evrov letno, podjetja v združenju pa skupno zaposlujejo približno 19 tisoč zaposlenih. Člani, vključeni v dobaviteljske verige avtomobilske industrije, neposredno izvozijo več kot 85 odstotkov celotne proizvodnje, njihovi izdelki so vgrajeni v vse vodilne svetovne blagovne znamke vozil.
Celotna slovenska avtomobilska industrija z več kot 300 podjetji predstavlja več kot 10 odstotkov slovenskega bruto domačega proizvoda (BDP) in skoraj četrtino vsega slovenskega izvoza. Gre za panogo z nadpovprečno rastočo dodano vrednostjo, ki zagotavlja privlačna delovna mesta več kot 40 tisoč zaposlenim. Podjetja, ki sodelujejo v avtomobilski industriji, bistveno več vlagajo v razvoj in so vodilna na področju uvajanja rešitev s področja industrije 4.0 v proizvodne in poslovne procese. Hkrati so vodilna v inovativnosti in razvoju vrhunskih tehnoloških rešitev. Vsaka četrta nagrada, ki jih za inovacije podeljuje GZS, gre namreč v roke razvojnim ekipam avtomobilske industrije.
V leto 2021 z rastjo in optimizmom
Čeprav so bile napovedi še sredi lanskega leta precej črnoglede, je že jesen pokazala, da bo avtomobilska industrija trenutno zdravstveno in gospodarsko krizo dokaj uspešno prešla. Dosedanji podatki namreč kažejo, da proizvodnja v letu 2021 celo narašča. Kot poudarja Tanja Mohorič, direktorica Slovenskega avtomobilskega grozda, je bila ponovna rast v panogi predvsem odraz prilagodljivosti in zanesljivih dobaviteljskih verig. »Kar kaže na izjemno trdoživost slovenskih podjetij in njihovo sposobnost obvladovanja kritičnih situacij.« Ob tem dodaja, da so trenutne napovedi optimistične: »Seveda zaradi izrazite izvozne usmerjenosti lahko pride do novih nihanj, če bodo primarni izvozni trgi soočeni z novimi upadi prodaje ali s pomanjkanjem specifičnih materialov (polprevodniki, polimeri ...), ki proizvajalcem vozil onemogočajo doseganje proizvodnih ciljev.«
Lanski prvi, spomladanski val pandemije je bil izredno močan, a kot poudarja sogovornica, nikakor ne usoden, saj so vsa podjetja zaradi svoje odličnosti pri organizaciji proizvodnje in dobaviteljskih verig uspela zadržati svoje tržne položaje in ohraniti raven zaposlenosti. Trenutno je največ težav povezanih z dobavami polprevodnikov. Na tem področju avtomobilska industrija predstavlja globalno le približno osem odstotkov celotnega trga, težave pa izhajajo iz visokega povpraševanja drugih industrij.
Širjenje poslovne mreže

Kot se je izkazalo tudi v tokratni krizi, ki avtomobilsko industrijo ni prizadela tako močno, kot je najprej kazalo, sta še posebej pomembni dobra in razvejana poslovna ter dobaviteljska mreža. Slovenska in avstrijska podjetja, ki so vpeta v avtomobilsko industrijo, bodo imela 25. marca novo pomembno priložnost za širjenje poslovne mreže. Avstrijsko gospodarsko združenjem Advantage Austria v sodelovanju z Razvojnim centrom orodjarstva Slovenije Tecos in Slovenskim avtomobilskim grozdom pripravlja spletno poslovno srečanje, ki bo vsem zainteresiranim ponudilo odlično priložnost za tkanje novih poslovnih vezi. Kot pravi direktor Tecosa dr. Aleš Hančič, si lahko od omenjenega srečanja naša podjetja obetajo promocijo na tujem – predvsem avstrijskem – trgu in sklepanje novih poslovnih partnerstev z morebitnimi novimi kupci. Medtem ko avstrijska podjetja najverjetneje iščejo predvsem nove dobavitelje.
Foto: Revoz
Preberite več v Novem tedniku